söndag 9 november 2014

Det eviga folket är inte rädda

I september återsamlades Boksystrarna till vilken Boksystrarna skulle ha läst Det eviga folket är inte rädda av Shani Boianjiu.

Petra: Jag måste erkänna, jag är inte klar men har nästan läst klart boken. Jag har inte läst något som liknar den här, jag kände ganska tidigt att det tog emot. Det var namn hit och dit, jag läste den ryckigt, den är ju inget svår men... nej nej nej.
Ämnet är himla aktuellt men jag känner att mest att jag passar inte för den här boken.

Åsa: Jag läste den här redan i juni och snabbt, jag har nästan glömt den för jag har hunnit läsa så mycket i sommar. När vi valde den här på sommaravslutningen hade jag en negativ inställning till titeln men sedan kändes det bra att vi valde den här. Fast det var jättejobbigt att läsa de, jobbigt känslomässigt. Man fick verkligen insyn i tjejernas militärtjänstgöring - där någonstans lossnade läsningen för mig. Fast jag tycker ändå inte att jag fick något grepp om tjejerna i boken men mycket intressant, det är en verklighet som finns!!!

Pernilla: Jag tyckte att titeln hade en så poetisk klang och tolkade det som att det skulle vara en poetisk roman.... det kanske det inte var.... den behandlar verkligen ett högaktuellt ämne!

Ingrid: innehållet var intressant... men trots det en kamp med läsandet för mig... Jag måste säga att den bleknande i sällskapet av titeln som jag fick som sommarbok på vår sommaravslutning.

Bodil: Jag tyckte om första hälften, det var intressant och fastnade för karaktärerna men mot slutet var den faktiskt lite tradig...

Beth: Jag har istället en helt annan uppfattning av boken! Jag tyckte om upplägget, de olika bilderna, liksom episoderna som staplas på varandra. Jag tycker om författarens sätt att skriva så.
Tonårströttheten när hon t ex berättar hur de i skolan tar om och om igen Israels historia. Och bitvis är den riktigt rolig, samtidigt så sorglig, så hemsk. Känner att det är en ung tjejs ögon, hon ger mig en inblick. Jag tycker det är så sällan man får veta och ta del av den här delen av världen på ett så här nära sätt. Jag har i alla fall inte läst något som liknar detta tidigare, absolut inte en sådan sort tonårsskildring.

Det räckte inte med en förtjust läsare, den här titeln fick inte så högt betyg av de flesta boksystrarna vilket gav ett medeltal på 2,8... knappt en 3:a  alltså.

Inga kommentarer: