fredag 23 oktober 2015

Höstens första träff och boktitel

Först gick vi igenom sommarens läsning. Nej, det är inte riktigt sant, först av allt skålade vi i bubbel eftersom vår fina bokcirkel har hunnit bli hela fem år! Fem år av regelbundna träffar och fem år av läsning och givande bokdiskussioner. Det är fina grejer det!
När bubblet var urdrucket, då pratade vi avslutningsböcker, dvs böcker vi fick av varandra vid sommar- eller julavslutningar. De s.k. avslutningsböckerna står det boksystrarna fritt att berätta om när man hinner med att läsa dessa.

Petra hade hunnit läsa flera avslutningstitlar och inledde.
Systerland tyckte jag var bra, väldigt bra. Passade mig bättre än Sittenfelds bok Presidentens hustru. Petra berättade om bokens innehåll och sammanfattade sina intryck av boken.
- Jag tycker att hon reder ut det där med det övernaturligt riktigt bra... och så var det bra tidsmarkörer från 80-talet.
Mary Jones historia av Boardy... den här tyckte jag om, en knäpp story! Att få för sig att beskriva om en tjänarinna från boken Skattkammarön, spännande!Boardy beskriver en viss klass, tidsperiod och sjöfolk.
Man tror man ska få reda på.... hm... ja... innan dess hinner det hända mycket. Den var jättebra!

Bodil hade läst In i labyrinten Eklund.
- Ah,  den var helt jättebra, så man bara ville läsaläsa, mycket psykologiskt, precis som jag gillar! Riktigt bra.
Jag har också läst Anna Karolina Stöld av babian, det är en deckare, nej det var inte en avslutningsbok... well... när jag började läsa tyckte jag att hennes språk var lite störigt... liksom hennes jargong, lite tillgjort men nåja, okej, överraskande bra ändå.
Glömde bort det där lite grabbiga när man läste, boken har visst fått kritik för det och slutet blev lite snöpligt. 

Ingrid hade fått en titel av Holst vilken hon tog tid att läsa.
- Mmm, den här titeln innehåller så väldigt mycket , tur det var sommar för den här tog tid att läsa, men det fick ta sin tid. En berättelse om författarens pappa.

Åsa hade läst Konsten att höra hjärtslag av Sendker.
- Det här var en lättläst bok, en fin och varm kärleksberättelse som tilldrar sig i Burma. En annorlunda miljö, det är själva kärlekshistorien som är i centrum. Dottern som berättar, det handlar om hennes pappa som söker upp sin ungdomskärlek. Lättläst som sagt men satte inga djupare spår.

Därpå var det dags för kvällens bok; Beckomberga - ode till min familj av Stridsberg och här kommer ett axplock från kvällens röster.

Åsa: jag hade inte löst något av författaren tidigare, men jag kände mig nyfiken, jag läste den snabbt, det finns en drömsk stämning i boken, egentligen väldigt märkligt alltihop, udda personer, ändå... Jag tyckte den var..... hmmm väldigt fint berättad. Framför allt berättelsen om Olof var fin, intressant med fakta om Beckomberga. Jag tyckte om den, kan tänka mig att läsa mer av henne.

Pernilla: Jag bara älskad den här boken, den var jättebra, lätt i språket, stämningen som du säger, egentligen ett sorgligt kapitel i svensk historia.... började med Olof... Den här mannen skulle aldrig behövt lämna sin trygga miljö... Funderade mycket på vad var det som drog henne, huvudpersonen dit... till Beckomberga, vad hade hon i sitt liv egentligen... konstig relation med sin mamma.
Och som jag led hur Jackie drogs till Paul.
Bra utan att bli tung trots det tunga ämnet.

Bodil: inte heller jag har läst något av Stridsberg tidigare... jag tyckte också att det var bra beskrivningar, ni vet, jag tycker ju om när det finns en karaktär man får följa men emellanåt tappade jag lite greppet, det måste erkännas.
Jag trodde att det skulle vara mer om festerna, hur kunde det fortgå.... men som sagt.. lättläst. Handlade mycket om relationer och in förlängningen hur Jackie var i sitt förhållande till sitt barn.

Beth: jag kunde inte låta bli att tänka på vad som var "sant" eller vad som bygger på verklighetsbaserade händelser, kunde inte sluta tänka på det.
Funderade på varför han läkaren kunde ta med sig sina patienter på festerna,  hur han ut diskuterade festerna, var det för att "visa" upp sina patienter eller tyckte han om att umgås med dem... känns som det sistnämnda...

Ingrid: håller med er andra... det fastnade i mig, vem som sa det i boken? Hur han sitter och berättar om att man som patient har ett ständigt hot om att man som patient kunde bli bältad. Ständigt levde med det hotet, när personal tar sig mandatet att bestämma.... 
Jag tyckte boken var bra!

Petra: mmm, jag tyckte också den var bra, den flöt på fast det är ett tungt ämne, drömska scender... ag funderar mycket på den här relationen som Jackie har med mannen... och så förstås den konstiga läkaren och festerna..... funderar mycket på de här stora institutionerna.. Hur platserna fylldes på... 


Boksystrarnas betyg blev;
Ingrid 3
Petra 3+
Beth 3
Åsa 3
Bodil 3 
Pernilla 4+

Inga kommentarer: